facebook

Trnavská automobilka v roku 2020 a v úvode 2021: rast výroby e-208, napriek COVID kríze platia všetky sociálne benefity.

Trnava, 28. júna 2021 – Rok 2020 začal v trnavskej automobilke prestížnym ocenením Európske auto roka pre novú generáciu jej modelu Peugeot 208 a prvú v Trnave vyrábanú elektrickú verzie e-208. Aj napriek pandémii, zastaveniu výroby na 55 dní a výpadku viac ako 72.000 vozidiel, automobilka Stellantis (do 16. 1. 2021 Groupe PSA Slovakia) vyprodukovala vlani 338.050 vozidiel. Výroba elektrickej verzie e-208 porástla medziročne viac ako 4,5 násobne. Podpísalo sa pod to mimoriadne nasadenie celého tímu zamestnancov automobilky.

Vynútené zastavenie výroby začalo 16. marca. Automobilka aplikovala prísne hygienické opatrenia. Na niektorých postoch sú povinné ochranné štíty vytlačené na vlastných 3D tlačiarňach. Dodržiavanie opatrení bolo auditované. Aj vďaka tomu sa produkcia na prvej výrobnej zmene rozbehla už 12. mája. Už 6. júna 2020 sa automobilka v Trnave, ako prvá na Slovensku, vrátila do predkrízového tempa na štyri pracovné zmeny. Každý zamestnanec výrobného centra dostával štyri hygienické rúška na deň, od 15. marca sú to respirátory FFP2.

Kým celé odvetvie na Slovensku kleslo o 11%, výsledok automobilky v Trnave s 338.050 vozidlami znamenal medziročný pokles o necelých 9%. Objemovou jednotkou Trnavčanov bol Citroën C3 s podielom 52,7% na produkcii závodu. Z novej generácie Peugeot 208 bolo v Trnave vyrobených 159.774. Z toho elektrická e-208 predstavovala 9,9% na celkovej produkcii. Verzie Peugeot 208 poháňané spaľovacími motormi dosiahli podiel 37,4% na celkovej výrobe. Viac ako 90% produkcie Trnavy smerovalo vlani na trhy štátov EÚ.

Modely Peugeot 208 a Citroën C3 z Trnavy však výrazne zlepšujú výsledky oboch značiek na slovenskom trhu aj v prvom štvrťroku 2021. Značka Peugeot obsadila 3. miesto s trhovým podielom 8,3%, čo je najvyšší výsledok od roku 2003 a to aj vďaka úspechu modelov Peugeot 208 z Trnavy. Citroën si na Slovensku v prvom štvrťroku polepšil o 0,7% a s trhovým podielom 5,5%, najlepším od roku 2013, obsadzuje 6. pozíciu na trhu. K úspechu značky výrazne prispieva práve faceliftovaná verzia Citroën C3 z Trnavy.

Napriek koronakríze a výpadku výroby sa produkcia elektrickej verzie v roku 2020 v Trnave medziročne vyšvihla zo 7.263 na minuloročných 33.334 vozidiel. Vďaka tomuto vysokému dopytu aj produkcia v ateliéri batérií, ktorý bol v Trnave v roku 2019 spustený ako prvý v skupine, zaznamenala v roku 2020 výrazný rast. S objemom 35.922 batérií to bol medziročný rast produkcie o viac ako 350%. Časť produkcie trnavskej „baterkárne“ smerovala do závodu v Poissy pri Paríži pre e-DS3 Crossback a krátkodobo aj do závodu Zaragoza pre výrobu e-Corsa.

Za prvý štvrťrok 2021 vyrobila automobilka v Trnave 133.479 vozidiel, čo je medziročný nárast o takmer 47%. Údaj skresľuje vynútená odstávka výroby od 19. marca 2020 v čase I. vlny pandémie COVID. Aj v prvom kvartáli 2021 sa s takmer 60%-ným podielom potvrdila dominancie modelu C3 vo výrobnom programe Trnavy. Podiel verzie e-208 posilnil na 10,5% celkovej štvrťročnej produkcie. Prvý štvrťrok 2021 je však poznamenaný predovšetkým dopadmi COVID krízy v podobe závažných výpadkov polovodičových dielov. Do júna to spôsobilo nutnosť zastaviť výrobu na v Trnave na takmer 50-tich výrobných zmenách.

Vďaka mimoriadnemu výkonu dosiahlo ešte v roku 2020,  72 zamestnancov automobilky kariérne povýšenie na náročnejšiu pracovnú pozíciu a 740 zamestnancom bola individuálne zvýšená mzda. Priemerná mzda operátorov vyplatená v roku 2020 dosiahla 1.355 € pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov) a bola o 64 € (o 4,96%) vyššia ako v roku 2019. Celková priemerná mesačná mzda v automobilke bez manažmentu dosiahla v roku 2020 výšku 1.684 € pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov) a bola o 52 € (o 3,19%) vyššia ako v roku 2019.

Napriek enormnému výpadku výroby v prvej polovici roka automobilka splnila všetky záväzky z vtedy platnej Kolektívnej dohody. Vedenie trnavskej automobilky Stellantis dospelo 31. marca 2021 k dohode s odborovou organizáciou OZ KOVO na znení novej kolektívnej dohody s platnosťou na štyri roky. V prvých dvoch krízových rokoch bude dôraz na zvýšení individuálnej výkonnostnej prémie a garancií pre zamestnancov. V ďalších dvoch rokoch 2023 a 2024 bude nasledovať aj zvýšenie základných miezd zamestnancov automobilky.

Popri dodržiavaní hygienických opatrení proti COVID-u sú prioritami automobilky v roku 2021 klientska kvalita, ekonomická efektívnosť a operatívna výkonnosť. Trnava získava investíciu do nového výrobného programu. Tá je naďalej podmienená zvyšovaním konkurencieschopnosti výrobného centra. Spojením FCA a Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka, vznikla spoločnosť Stellantis. Pre automobilku v Trnave je to nová príležitosť, ale aj výzva ako si udržať pozíciu lídra výroby segmentu B-mainstream v silnejšej internej konkurencii.

Spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka, vzniká dňom 16. januára 2021 nová spoločnosť Stellantis.

 

Celková investícia koncernu na Slovensku už presiahla 1,2 miliardy EUR.

 

Aktuálne vytvára automobilka do 4.000 pracovných postov. Začiatkom roka 2017 sa úspešne rozbehla tzv. štvrtá, víkendová pracovná zmena. Vrátane dodávateľov a partnerov generuje tento výrobca áut na Slovensku takmer 20.000 pracovných postov.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ďalšie informácie:

Peter Švec,   +421 911 78 55 77

peter.svec@stellantis.com